Friday 15 February 2013

0 Hantu Vendor Machine...!!

Hmm... Sekarang pukul 2 pagi...ketagihan pulak dengan nikmat aroma nescafe dari vendor machine ni....

Lepas isyak tadi, terus iktikaf di masjid universiti... Tapi banyak nyamuk... Sibuk-sibuk buat kerja, tak sedar dah pukul 2 pagi....

Teringat pulak dengan vendor machine jual nescafe ni... nyaman rasanya....

Haish.... teringat pulak tentang cerita hantu Vendor Machine...  Cerita ni dah lama.. Demi Allah!  cerita ni karut... Saya dengar cerita ni, berbelas tahun yang lepas... sekolah rendah lagi kalau tak silap....

Seingat-ingat, waktu tu saya sekeluarga ke KL... Orang kampung, emangnya tersangatla "jakun" dengan bangunan yang tinggi-tinggi kat KL tu..Budak sekolah rendah lagi kan...

Kat situ saya mula kenal dengan machine ni... Hotel tempat kitorang tinggal ada machine ni... Tapi tak la secanggih yang cam sekarang, boleh bancuh-bancuh nescafe....

Style dulu, cuma keluar air tin jek...

Jadi, memang dah jadi tabiat... Saya kalau kenal mende baru... Menda yang memang cam best.... Saya cepat ketagihan untuk buat mende tu berulang-ulang kali sampai puas... Samala dengan apa yang terjadi antara saya dengan machine ni...

Dek kerana terlalu taksub dengan machine ni, walaupun kecik lagi... Sanggup saya turun ke lobi hotel semata-mata nak beli air tin kat machine ni waktu memalam... Walaupun sebelah tu ada cam kedai runcit... Jual lagi banyak pilihan air tin..... Tapi tak kira la... memang nak tekan jugak button machine tu...

Ade sekali machine tu tipu, duit da masuk... Button da tekan... Duit dah telan... Tapi... air tin tak keluar-keluar... dekat setengah jam jugakla tunggu... Dah bagi salam banyak kali, tapi tetap tak keluar jugak air tu...

Malam tu, bila balik jek bilik... Memang kena marah dengan Ma keluar malam-malam... Tapi takpe, sekejap jer.... Sebab nak tido dah....

Cuma, saya tak pasti siapa yang momokkan saya dengan cerita ni...

Kisah Hantu Vendor Machine : Kisahnya bermula, apabila wujud seorang budak yang sangat suka beli air tin dari vendor machine ni... Setiap masa dia membeli air tin dari machine ni....

Satu malam, dia terbangun bila seperti ada yang memanggil-manggil namanya sewaktu dia tidur... Bila tersedar, suara itu tiba-tiba hilang....

Dia melihat jam di dinding, hmm... pukul 3 pagi... Tekaknya terasa haus... Jadi dia mengambil keputusan untuk turun membeli air di vendor machine....

Dia melangkah perlahan, takut-takut mengejutkan ahli keluarga yang lain... Mengjengket kaki dan berhati-hati membuka tombol pintu rumah... Dia keluar dan terus menuju ke vendor machine yang tak jauh dari rumahnya....

Syiling dimasukkan secukupnya .. Pilihan minuman telah dibuat...

Dia menunggu... Terdengar bunyi tin jatuh ke ruangan pengambilan air... Segera, dia memasukkan tangan... Niat nak mengambil tinnya.. Tapi!! pelik... minumannya tak ada.....

Lagi dalam tangan dimasukkan...

Tiba-tiba... Ada sesuatu yang menariknya... Dia cuba melawan... tapi kudrat seorang budak... tak mampu nak melawannya... Dia tewas, dia tertarik masuk kedalam machine....

Dia hilang sampai sekarang.....

Sebabnya... dia yang kena ganti orang kat dalam machine tu buat air.. huhu

~Tammat~

So, soklan last lepas denga cerita tu entah sapa entah tanya, berbunyi... Ayen nak hilang, masuk dalam machine kerja buat air... tak boleh keluar-keluar....???
Dengan nangis-nangis sebab takut saya jawab... taknak!!

Huhu... Lucunya... lama jugak saya percaya dengan cerita ni... Saya tak pernah beli walau setin pun minuman dari vendor machine... Sampaila bila dah masuk UM... saya jumpa machine bancuh nescafe kat library UM waktu tu.. dah 4 tahun yang lampau... 80sen jek harga... Tapi nikmatnya... 

Alhamdulillah, terasa sampai sekarang...

Waktu tu baru saya sedar, mana ade orang dalam machine ni.... Karut cerita-cerita sebelum ni....

Kesimpulannya, sampai sekarang saya ingat cerita ni.... Tapi saya tetap tak dapat ingat siapalah gerangan yang takut-takutkan saya... Ceritakan tang hantu vendor machine konon.... haish....

Sekian.....

Dua cup jugakla habis .... =)



P/S : Orang dulu suka cerita tang hantu la, jembalang la dan bermacam-macam perkara tahyul untuk melarang anak-anak yang kecik dari buat sesuatu yang tak bagus.... Matlamatnya bagus, tapi caranya salah... Kesian akidah anak-anak...

Jadi yang terbaik adalah....

Terangkan apa yang baik, dan apa yang buruk.. Hasil tindakan dan kesan... Pandang mereka seperti orang dewasa... Orang dewasa kan tak suka ditipu =)







No comments:

Post a Comment