Friday 15 February 2013

0 Review Buku First Aid Asas-asas Sistem Organ...

Bismillahirrahmanirrahim.....

So.. seperti yang di janjikan, saya nak buat sedikit review tang buku ni... Ok, first of all... buku ni memang in english.. Saya rename bagi dia tajuk file download dalam bahasa melayu supaya file dalam mediafire tu tak detect copyright...

Sebab nanti mesti depa delete my files tu kan... Tapi, if korang try download nanti, link dah mati... Just don't feel bother to inform me at shoutbox or comment kat sini... Tak pun email jek kat diniislam_24@yahoo.com sebab everyday saya check my mail box... Tak kirala sesibuk mana pun.... Then, inshaAllah I'll reupload again...

So... why this book sangat-sangat bagus???

Jawapannya, if korang da download dan baca korang da akan dapat jawapannya... Tapi still saya nak cerita... da janji kan... =)



Buku ni antara koleksi "First Aid" book keluaran McGraw Hill.... Kebanyakan buku-buku "First Aid" ni... memang lebih kurang jek... So, I better explain basic science book ni dulu k...

Mula-mula sekali, buku ni dia jenis buku yang integrated-style... Maksudnya, penulis-penulis buku nie dah combine semua prinsip-prinsip asas perubatan, start dari anatomy ke physiology...  Kemudian masuk ke pathology, disease-disease dan very well explanation regarding pharmacology.....

Jadi, dia comprises everything dalam satu buku....

Yang kedua, setiap chapter based on Sistem Organ... Bagi saya dia lebih teratur...Contoh, kalau dalam minggu ni saya target nak study Sistem Jantung.. Saya cuma buka buku ni jek dulu dan tak perlu kelam kabut nak buka buku-buku lain untuk cover anatomi, fisiology, farmakologi dll....

Yang ketiga, since da nama pun buku basic... Geniusnya penulis-penulis buku ni... Diorang illustrated all the topic beautifully... senang nak faham... banyak diagram... ada mneumonik tau.... Siap bermula dengan embriologi lagi.... Jadi, lepas saya study yang basic-basic ni... Bila saya pergi ke buku-buku tebal macam davidson contohnya, senang saya nak faham.... Flow dia macam lebih laju... =)

Yang terakhir sekali, saya da cuba cara nie... dan sedikit kemudahan untuk saya lulus dan ada la basic-basic idea tu.....Alhamdulillah....

Kat bawah ni, official review link buku ni ok, kot-kot la saya rojak-rojak ni, susah nak faham... Saya mintak maaf sangat-sangat yer.....
http://www.amazon.com/First-Basic-Sciences-Systems-Series/dp/0071545433

Kesimpulannya, ni cuma cadangan kalau-kalau korang tak tau nak study buku ape ok.... Kalau da ade buku lain yang rase-rase serasi.. teruskan je la...

Nak beli buku ni pun lagi bagus... Mesti ada jual kat kamal bookstore tu... If nak free.. download je la.. Sekarang da ada second edition... Ni first edition tahun 2008... Kalau saya ada latest edition, saya uploadkan...

Nanti saya uploadkan and buat review-review koleksi e-book yang saya ada dan guna...InshaAllah, koleksi e-book "First Aid" yang mula-mula saya post kat blog ni...Sebab banyak mula-mula buku yang saya baca semuanya simple-simple, supaya saya boleh grab the basic idea.. dan "First Aid" berjaya mencuri hati ini.. Chewah.....

Sampai kat sini dulu la yek... Semoga Allah meredhai kita semua...

Jangan Malu-Malu Click Disini Untuk Download =)



No comments:

Post a Comment