Saturday 8 October 2016

0 Doktor....Isteri Saya Kena Sampuk Hantu!!

Night shift di jabatan kecemasan sangat memenatkan. Tapi memberi peluang untuk saya berjumpa segala macam manusia.

Pada suatu malam saya bertugas di zon kuning (semi-kritikal), datang seorang lelaki cina dan anak perempuannya membawa isterinya datang ke zon kuning.

Seperti biasa, kami kan sedia membantu. Jadi saya mendatangi keluarga tersebut dengan senyuman walaupun jam dah menunjukkan pukul 2.30 pagi.

"Ye encik, boleh saya bantu?" saya bertanya.

Suami itu menjawab dengan nada cemas "Doktor! isteri saya kena sampuk hantu".

Pulak dah!

Dalam hati saya, jam dah la menunjukkan pukul 2.30 pagi, kalau penah menonton filem negara jiran thailand berjudul 3am, sudah nak dekat sangat masa roh-roh hantu dapat kuasa penuh untuk menganggu manusia. Itu kalau saya jadikan filem itu sebagai rujukan la.

"Habis, kenapa encik tidak pergi jumpa bomoh?".

"Haiya, doktor tokong mana buka maa malam-malam" lelaki itu menjawab.

Isterinya juga sudah sedar, tidak nampak sebarang tanda-tanda kerasukan jin atau hantu seperti yang lelaki itu maksudkan. 

"Baiklah, beritahu saya macamana isteri encik kena sampuk hantu?".

"Ini macam doktor, masa isteri saya tidur, tiba-tiba mata pandang ke atas!"

"Ok, lagi?" saya mencelah.

"Badan habis satu badan ini macam keras!" sambil membuat demonstrasi ringkas kedua-dua belah tangan kejang and menggeletar.

Getus hati saya, ini macam bukan kes sampuk hantu. "Ada air liur dia meleleh? terkencing dan terberak?"

"Ada doktor! ada-ada, hantu manyak takut. Itu pasai bini saya sampai itu macam".

"Aduhai uncle, itu macam bukan sampuk hantu punya hal. You punya isteri sudah kena sawan uncle!". Saya menjelaskan.

Melihat tekanan darah isterinya yang tinggi, saya takut ada berlaku pendarahan dalam kepala komplikasi daripada tekanan darahnya yang tinggi. Jadi, saya membuat keputusan untuk melakukan ujian "CT-brain"/Scan otak.



Keputusan ujian tersebut memang di luar jangkaan saya, ada ketumbuhan otak sebesar10x10cm/saiz penumbuk lelaki  dalam sel-sel otak sebelah kiri pesakit saya yang "disampuk" hantu.


Allahurabbi,

Kes telah dirujuk ke jabatan pembedahan dan kemudiannya pesakit itu dihantar ke hospital yang mempunyai pakar bedah saraf otak. Selebihnya, saya sudah tak pasti apa yang berlaku.

Selesai malam itu, saya menghela nafas lega.

"Fuh, nasib baik aku tak suruh balik pergi jumpa tok bomoh!" dalam hati.

Sekian,
~nazreennain~

No comments:

Post a Comment